torstai 18. tammikuuta 2018

Turvallista matkaa ja vähän muutakin

Papusäkkejä kaveriensa kuormaliinojen seurassa. Matka Pohjanmaalle alkoi tästä.
Toissanumerossa paketoidut pavut lähtivät Pohjanmaan matkalle vajaa viikko sitten. Sikäläisten lehmien puolesta ei kai vielä ollut kiire, mutta paikallinen autoilija oli niitten sikäläisten lehmien isännältä jo jokuseen kertaan tiedustellut, koska pavut haettaisiin. Hänellä kun oli lasti tiedossa sieltä Hollolaan. "Vie mennessäs, tuo tullessas. Älä koskaan kulje tyhjin autoin." Sanoi logistiikkainsinööri vanhaa kansaa mukaillen. Nykyaikainen aktiivisuusrannekkeen kanniskelija saattaa kyllä ajatella toisin. Pelkistä hyötysiirtymisistä kertyvät aktiivisuusprosentit saattavat vallitsevalla elintasolla jäädä monella aika vähäisiksi.

Kosteikkokonsultti vaatimusten mukaisesti varustautuneena
kypäsrässä ja huomioasussa..
Perinnebiotoopissa talven hiljaiselo katkeaa tänään. Ei siellä nyt ihan umpihiljaista ole ollut, kun lumia on käyty tiivistämässä tämän hiljaiselon katkeamisen valmistelun merkeissä. Tallomisella on haluttu varmistaa maan jäätyminen niin, että alueella liikehtiminen ei jättäisi ylimääräisiä jälkiä. Alueen tulvaniittyluonne yritetään palauttaa patoamalla oikaistua puroa niin, että vesi palaisi vielä jäljellä oleviin vanhoihin mutkiinsa. Operaatio vaatii kaivuria ja hiukan maansiirtoa ja siksi maan on parasta kantaa. Näitten konkreettisten tekijöiden lisäksi vaaditaan suunnittelua, urakkasopimusta, kosteikkokonsulttia ja ties mitä. Toteuttajana on Suomen ympäristökeskus. SYKEn ja urakoitsijan välinen sopimus näytti työllistävän ainakin keskuksen lakimiehiä. Niin monikymmensivuinen se oli ennenkuin paperia edes nähtiin. Sopimista vaati muun muassa se, onko kaivinkoneen kuljettajalla oltava kypärä päässään, kun hän poistuu koneestaan. Työmaa-alueellahan ollaan. Isännän kanssa meillä sentään on mahdollisuus käydä paikan päällä, kun on kuorma-autonkuljettajan ammattipätevyyskursseilla tullut istuttua työturva-nimisessä kurssipäivässä. Kypärä ja huomioliivi vaaditaan. Laittaisiko pyöräily- vai metsurikypärän?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti