Tämä porukka ei vain ylitä valtatietä, vaan matkaa muutaman kilometrin sitä pitkin. Kolmeturpainen maisemanhoitopartio odottelee kytkimen nostoa. Mykerö ja Nano "takapenkillä". Nanon emä, Lana pilkistää kärryn etuosasta. Mykerö vietti Länsi-Hollolassa edellisenkin suven. |
Siirtoon oli kolme vaihtoehtoa. Yksi. Viritellään sähköaidat valtatien poikki kujaksi ja lapsityövoimaa huomioliivi päällä pysäyttämään liikenne. Sitten kuljetaan lauman kanssa tien yli.
Kaksi. Haetaan ely-keskuksesta lupa liikenteen katkaisuun lehmien tien ylityksen ajaksi ja ylitetään tie lauman kera.
Kolme. Lastataan porukka naapurin traktorivetoiseen kuljetuskärryyn ja ylitetään tie.
Valitsimme kolmannen. Ykkönen karsiutui, koska aitakeppejä on hiukan hankala pystyttää asfalttiin, vaikka teiden kuntoa heikoksi moititaankin. Olisi saattanut tulla muutenkin sanomista. Ely-keskuksen kanssa taas saa asioida muutenkin riittävästi, joten kakkonen ei oikein houkutellut. Lisäksi epäilen vahvasti, että lupaa ei olisi myönnetty. Ja kielteisen vastauksen saamiseenkaan tuskin olisi laidunkausi riittänyt. Toisekseen luvat tuppaavat olemaan maksullisia.
Kahdessa erässä mentiin vaihtoehdon kolme mukaisella menetelmällä. Ensimmäisen satsin lastaus kesti. Kärry oli epähuomiossa jätetty karsinan päätyyn niin, että pyörät olivat turvekeon päällä. Tämä jyrkensi lastaussiltaa ratkaisevasti, eikä vapaaehtoisia kiipeilijöitä meinannut löytyä. Toista erää varten sitten lapioitiin kuivikkeet sivummalle ja kyytiin nousu sujui tavalliseen tapaan. Hypoteettisiksi luokiteltavia ykkös- ja kakkosvaihtoehtoa ei matkalaisille kerrottu.
Tienylittäjien lisäksi matkaan on tällä viikolla lajiteltu pari perinnebiotooppiseuruetta sekä siitossonniksi Pornaisiin päässyt Ljuvlig. Asennekysymys sitten menikö töihin vai seksilomalle?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti