|
Enimmäkseen hämärähommia tämä tienteko tähän vuodenaikaan. |
...mutta sitä pitkin pääsee. Tämä oli tietenkin vastaus kysymykseen "Mihin tämä tie menee?" Parantuneet liikenneyhteydet vallitsevat. Noin vuosi sitten aloiteltu
Tupala E -liittymän teko saatiin päätökseen. Tai ei nyt ihan päätökseen, mutta isompaa ryminää ei työmaalla enää aiheuteta. "Oikeilla" tietyömailla näkee jyriä, joilla soraa tiivistetään. Tältä työmaalta sellainen puuttui ja tiivistäminen jatkuu painovoimaisesti, eli murske saa talven aikana painua. Painovoima on mainio työkalu, ilmainen ja kaikkialla saatavilla.
|
Etualalla kivillä painotettuna "tukikangasta". Kangas pysäyttää päälle
tulevan soran uppoamista pohjamaahan. Ilman kangasta tehtäessä
kantavan kerroksen olisi oltava reilusti paksumpi. |
Edellisessä elämässään nykyinen tiemme on suurelta osin ollut pre-Päijänne-tunneli. Se kohta maankuorta, joka on kaivettu päivän valoon, jotta helsinkiläiset saisivat janonsa tyydytettyä ja pyykkikoneensa käymään. Tunnelin kaivumaita on edelleen tunnelin suuaukkojen tuntumassa. Suuaukkojahan on työteknisistä syistä pitkin matkaa Päijänteen ja pääkaupungin välillä. Yksi tällainen sijaitsee tilusten välittömässä läheisyydessä ja sieltä nyt ajeltiin alun kolmatta päivää sopivasti möykkyistä maata tien kantavaksi kerrokseksi pois kuoritun pellon pinnan tilalle. Nyt ovat sorat paikallaan ja pinta tasoiteltu ja laskukin laitettu maksuun. Aika valmista siis.
Teistä muihin liikenneasioihin. Lapsukainen laittoi emännän pohdittavaksi mielenkiintoisen kysymyksen. Miten Aku Ankan auton rekisteri merkittäisiin roomalaisilla numeroilla. Onko se "kolme iitä, yks ii, kolme iitä (III I III)" vai "kolmeseetäyksäkskolmeiitä (CCCXIII)"? Lopullista kantaani en ole vielä muodostanut. Kysymys ei onneksi ole aivan päivän polttava, sillä muinaiset roomalaiset eivät tunteneet A. Ankkaa, vaikka esim. Pompejin yleisten käymälöitten seinäkaiverruksista voisi päätellä heidän olleen kaikin puolin nykyajan hermolla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti